Project Description

Dystans: ok. 29 km

Czas jazdy: 3 godziny

Rekomendowany rower: górski

Przebieg trasy: Lipusz- Płocice- Grzybowski Młyn- Loryniec- Schodno- Kalisz- Szklana Huta- Płociczno- Lipusz

Opis trasy:

Trasa prowadzi przez wiele ciekawych przyrodniczo miejsc Wdzydzkiego Parku Krajobrazowego i jego otuliny. Przemierzając kaszubskie lasy, zapoznamy się z malowniczymi jeziorami oraz rzekami- Wdą i Trzebiochą. Trasa wykorzystuje lokalne szlaki rowerowe oraz drogi gruntowe, dzięki którym kontakt z ruchem samochodowym jest znikomy. W większości poruszać się będziemy drogami szutrowymi oraz leśnymi duktami.

Wycieczkę rozpoczynamy w Lipuszu przy stacji kolejowej. Jadąc przez centrum wsi kierujemy się w stronę leśniczówki. Pokonujemy most na rzece Wdzie, którą jeszcze nie raz spotkamy podczas naszej wycieczki. W połowie ulicy Młyńskiej skręcamy w prawo w ulicę Łąkową. Jak nazwa podpowiada, początkowo droga wiedzie wśród malowniczych łąk, jednak po pokonaniu drogi Kościerzyna-Chojnice zagłębiamy się w lesie. Na odcinku tym towarzyszy nam już tylko las oraz czerwony szlak rowerowy, wiodący do Wdzydz.

Płocie to maleńka osada leżąca nad kameralnym jeziorkiem o tej samej nazwie. Nieopodal w lesie skrywa się inne, mniejsze jeziorko o zabawnej nazwie ,,Chude”. Ze wsi nasz trasa wiedzie w kierunku Grzybowskiego Młyna, osada która leży nad rozlewiskiem rzeki Trzebiochy. Na tym odcinku towarzyszy nam oznakowany kolorem zielonym pieszy ,,Szlak Kamiennych Kręgów”.

Dalej wycieczkę kontynuujemy aż po Loryniec, gdzie trasa zawraca i prowadzi z kolei szlakiem rowerowym oznakowanym kolorem żółtym do miejscowości Schodno. Przed osadą droga wspina się na lokalne wzniesienie, z którego zza drzew przebija się widok na malownicze jezioro Schodno. Przez jezioro przepływa wspomniana wcześniej rzeka Wda. Po zjeździe z górki, tuż za ,, Zieloną Szkołą” odbijamy w lewo w kierunku Dąbrówki i na najbliższych, dość charakterystycznym skrzyżowaniu leśnych dróg, skręcamy w prawo  na Kalisz (ale Kaszubski, a nie wielkopolski). Na skrzyżowaniu zegnamy się z żółtym szlakiem rowerowym i skręcamy na szlak niebieski.

Przez Kalisz jedziemy cały czas prosto w kierunku starej stacji kolejowej.  Po lewej stronie widać Jezioro Biebrowo, a na horyzoncie dość gęsty las, na granicy którego wzdłuż torów wiedzie droga gruntowa. Udajemy się nią w kierunku Szklanej Huty, skąd wracamy z powrotem do Lipusza.

Warto zobaczyć na trasie:

• Lipusz: Muzeum Gospodarstwa Wiejskiego w Lipuszu, Kościół parafialny p. w. św. Michała Archanioła, Młyn wodny nad rzeką Wdą;